e-MaksPower
hal

Czas trwania: 2017 - 2019

Kilka słów więcej

Kilka słów o projekcie

Bolid e-MaksPower to projekt wykonany przez studentów czterech kół naukowych Politechniki Warszawskiej - Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (SKAP), ADeK, Międzywydziałowe Koło Naukowe SmartCity oraz Koło Naukowe Robotyków (KNR). W procesie twórczym swój udział miał również student Akademia Sztuk Pięknych, który odpowiadał za końcowy wygląd bryły pojazdu. Zaprojektowany i zbudowany bolid to specjalistyczny, elektryczny pojazd dostosowany dla osoby ze znacznie ograniczonym zakresem ruchu. To pojazd zbudowany na twardym zawieszeniu w pełni sterowalny za pomocą tylko jednego drążka sterowniczego, który kontroluje pracę układu napędowego, kierowniczego oraz hamulcowego. Design tego pojazdu nawiązuje do bolidów formuły 1 z lat 60-tych XX wieku.

Fanpage: https://www.facebook.com/eMaksPower/

Trochę historii

Projekt powstał z inicjatywy Maksa i jego taty, którzy w 2017 roku na Targach Kół Naukowych na Stadionie Narodowym w Warszawie zainspirowali studentów Politechniki Warszawskiej do stworzenia mulit dyscyplinarnego zespołu składającego się z członków czterech różnych kół naukowych specjalizujących się w innych dziedzinach techniki. Na początku projektu okazało się, że wielkim wyzwaniem jest nie tylko dostosowanie pojazdu elektrycznego do chłopca cierpiącego na dystrofię mięśniową Merozynoujemną przez co porusza On jedynie nadgarstkiem jednej ręki, ale także pozyskanie funduszy na realizację tego przedsięwzięcia.

Pierwszym krokiem po wykonaniu wstępnych analiz i harmonogramu pracy była zatem organizacja zbiórki crowdfundingowej na portalu Polak Potrafi. Przebieg i wyniki zbiórki możecie znaleźć pod poniższym linkiem.

Filmik promocyjny

W późniejszym etapie prac nawiązaliśmy współpracę z wieloma zewnętrznymi partnerami, którzy wspierali projekt finansowo jak również oferowali wsparcie techniczne i usługowe. W ramach współpracy bolid jeszcze przed ukończeniem prac był kilkukrotnie prezentowany, a największym wydarzeniem, na którym można było spotkać członków naszego zespołu były targi elektromobilności Global e-Mobility Forum (21 listopada 2019). W czasie targów mieliśmy przyjemność zaprezentować przedpremierowo nasz bolid przed prezesami największych spółek motoryzacyjnych w kraju, przed ówczesnym ministrem klimatu Michałek Kurtyką, a także wieloma znanymi gośćmi – stanowisko odwiedził m. in. Pan Marek Kamiński, polski polarnik i podróżnik.

Dwa tygodnie później, dokładnie 06.12.2019 odbyła się oficjalna premiera bolidu. Tego dnia oddaliśmy bolid do użytku Maksowi jako symboliczny prezent Mikołajkowy. Od tej pory chłopiec stał się pełnoprawnym właścicielem pojazdu i mógł cieszyć się z jazdy. Premiera była pięknym wydarzeniem, w którym brali udział nie tylko konstruktorzy i najbliżsi Maksa, ale także wielu przedstawicieli firm, władz Politechniki Warszawskiej i entuzjaści naszego projektu. Ponadto premiera bolidu odbiła się wielkimi zgłoskami na kartach historii Politechniki Warszawskiej ponieważ to bolid e-MaksPower był pierwszym pojazdem osobowym, który kiedykolwiek jeździł po dużej Auli Gmachu Głównego. (link do artykułu)

Przez kolejne dwa lata bolid zajmował honorowe miejsce na parkingu podziemnym w budynku CZiTT. Ze względu na dość dużą przestrzeń i niewielki ruch w godzinach wieczornych oraz w weekendy Maks mógł oddawać się swojej pasji motoryzacyjnej jeżdżąc po płycie parkingu. W tym czasie bolid w dalszym ciągu był stale dostosowywany i modernizowany zgodnie z wymaganiami chłopca.

Konkursy i trofea

Choć projekt nie został stworzony z myślą o konkursach studenckich to kilkukrotnie wystąpił w kilku plebiscytach. Bez wątpienia największym sukcesem projektu była wygrana w VI edycji ogólnopolskiego Konkursu Konstrukcji Studenckich KOKOS. Nasz zespół wygrał główną nagrodę w kategorii „Life Upgrade”, do której bolid e-MaksPower wyjątkowo dobrze pasował. Jury doceniło naszą pracę i aspekt praktyczny projektu, który realnie pomaga osobie niepełnosprawnej w pokonywaniu swoich barier i realizowaniu swoich pasji pomimo ograniczeń związanych z chorobą.

Niedługo potem koledzy z innego zespołu, pracującego nad samochodem autonomicznym SELFIE zauważyli możliwość wykorzystania bolidu jako platforma jezdna, która może poruszać się autonomicznie. W ten sposób koledzy próbowali swoich sił w kwalifikacjach do pierwszej edycji konkursu studenckiego Indy Autonomous Challenge (IAC). W tym celu bolid wyposażono w dodatkowy komputer pokładowy stanowiący jednostkę liczącą, precyzyjny lidar, a także moduł radiowy. Dzięki temu pojazdem można było sterować zdalnie, a także udało się wykonać kilka autonomicznych przejazdów po płycie parkingu zgodnie z określoną trajektorią.

Co dalej?

Niestety nastała era pandemii koronawirusa, bolid przez dłuży czas był nieużywany, a potem musiał opuścić swoje miejsce na parkingu podziemnym CZIiTT. Od tamtej pory bolid znajduje się na prywatnym parkingu taty Maksa i kilka razy w sezonie wyjeżdża na tor… Tak jest! Bolid stanął kilkukrotnie na prawdziwym torze wyścigowym w Słomczynie oraz w Modlinie. Pojazd w dalszym ciągu jest używany przez młodego kierowcę i mamy nadzieję, że Maks będzie mógł się cieszyć z jazdy jak najdłużej. W galerii znajdziecie kilka ujęć prosto z pętli wyścigowej.

Jego konserwacją i utrzymaniem zajmuje się jeden z wcześniejszych członków zespołu, absolwent Politechniki Warszawskiej: Hubert Graczyk.

Hubert Graczyk wraz z Maksem na torze

Więcej informacji i artykułów:

Galeria

Zespół pracujący nad bolidem Podwozie emaksa Emaks pod politechnicznym drzewkiem Bożonarodzenoiowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym Emaks na torze wyścigowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym Emaks testowany przez Maksa na torze wyścigowym