Selfie
hal

Czas trwania: 2017.01 - 2022.09

Kilka słów więcej

Projekt Selfie w ramach Koła Naukowego Robotyków został powołany do życia w 2017 roku. Jego zadaniem było rozwijanie rozwiązań wykorzystywanych do budowania samochodów autonomicznych. Był on skoncentrowany głównie na budowie pojazdów autonomicznych w skali przygotowywanych do międzynarodowych zawodów takich jak Carolo Cup w Niemczech, czy F1 TENTH.

W ramach projektu powstały 4 iteracje pojazdu. W szczytowym momentcie nad projektem pracowało ponad 20 osób podzielonych na 3 zespoły:

  • mechaników
  • elektroników i programistów niskopoziomowych
  • Zespół programistów wysokopoziomowych
Zdjęcie zespołu przygotowującego samochód do CaroloCup 2020

Do sukcesów zespołu można zaliczyć:

  • 🥇Pierwsze miejsce na International Autonomous Robot Racing Challenge 2018 w Kanadzie
  • 🥈Drugie miejsce na zawodach Carolo - Cup Basic w Niemczech w roku 2020
  • 🥇Pierwsze miejsce na zawodach Carolo - Cup Basic w Niemczech w roku 2021
  • 🥉Trzecie miejsce na zawodach Carolo - Cup Advanced w Niemczech w roku 2022
  • 🥇Pierwsze miejsce na International Autonomous Robot Racing Challenge 2018 w Kanadzie

Historia projektu

W roku 2017 powstała pierwsza iteracja pojazdu, stanowiła ona swego rodzaju podstawę do dalszych działań zespołu. Pojazd ten został został przez nas wystawiony na zawodach autonomicznych modeli samochodów Carolo-Cup, odbywających się z inicjatywy Uniwersytetu Technicznego w Brunszwiku,

Pierwsza iteracja pojazdu określana mianem Selfie V1
Prezentacja wczesnego prototypu pojazdu
Na specjalnie symulowanym środowisku drogowym samochód samodzielnie wykonywał określone zadania takie jak: ustępowanie pierwszeństwa na skrzyżowaniu, omijanie przeszkód, parkowanie oraz wyprzedzanie.

Pomimo tego że zespół zaczynał pracę nad projektem od podstaw, na zawodach Carolo Cup 2018 zajął odpowiednio:

    1. miejsce w konkurencji z omijaniem przeszkód,
    1. miejsce w konkurencji z parkowaniem,
    1. miejsce za prezentację zastosowanych rozwiązań

Po podliczeniu wszystkich punktów udało się zająć ostatecznie 7. miejsce spośród 15 zespołów w kategorii basic.

Wykorzystując doświadczenia przy budowie pierwszej iteracji. Rozpoczęto modernizację i ulepszanie pierwszego samochdu oraz budowę drugiego pojazdu, tym razem tworzonego pod zawody IARRC 2018 w Kanadzie.

Na jego potrzeby zbudowano kolejną iterację pojazdu Selfie, której udało się zająć pierwsze miejsce.

Zdjęcie pojazdu, który wziął udział w zawodach IARRC
Relacja wideo IARRC 2018

Po występie w Kanadzie zespół podzielił się, aby móc równolegle przygotowywać się do zawodów CaroloCup oraz F1 Tenth.

Drugie wystąpienie na CaroloCup 2019 w kategorii podstawowej zaowocowało zajęciem 6 miejsca.

W roku 2020 ukończono prace nad kolejną iteracją pojazdu określoną mianem Selfie V3. Charakteryzował się on poprawionymi własnościami jezdnymi, posiadał 2 skrętne osie oraz mocniejszy komputer. Samochód ten został wystawiony na zawodach CaroloCup 2020, gdzie zajął 2. miejsce w kategorii podstawowej.

Selvie V3 na zawodach w Brunszwiku

W kolejnym roku udało się poprawić ten wynik, zajmując 1. miejsce w kategorii podstawowej. Oznaczało to awans do kategorii zaawansowanej (Advanced).

W związku z wybuchem pandemii COVID-19, zawody CaroloCup 2022 odbyły się w formie zdalnej. Zmianie uległa nie tylko formuła, lecz także zakres zadań realizowanych w ramach konkurencji. Pojawiły się nowe zadania związane z wykrywaniem znaków drogowych oraz wykrywaniem i omijaniem pieszych. Na potrzeby tej edycji poza standardowymi usprawnieniami mechanicznymi pojazdu wzbogaciliśmy system wizyjny o nową kamerę głebii.
Mimo wymienionych wyzwań nasz zespół zdołał zająć 3. miejsce w zawodach Carolo-Master-Cup@Home 2022. Niestety była to ostatnia edycja tego konkursu (oświadczenie organizatorów).

Wkład naukowy

Poza doświadczeniami zdobytymi przez zespół projekt Selfie pozostawił po sobie trwały ślad. Jest to zarówno wkład naukowy na który składają się publikacje powstałe w związku z konferencjami, jak i kilka prac dyplomowych, które powstały przy okazji projektu. Inną trwałą pozostałością projektu jest ogólnodostępne repozytorium kodu dostępne na GitHubie. Znajduje się tam nie tylko kod, lecz także dokumentacja pozwalająca zrozumieć w jaki sposób zbudowano systemy samochodu.

Konferencje

Publikacje:

Prace dyplomowe:

Repozytoria projektu: